Wilma-viestiit tarkistettiin kysymällä lapselta "miten meni koulussa?"

Älypuhelin oli sellainen jossa käyttäjän piti muistaa ulkoa numerot mihin aikoo soittaa.

Googlettaminen oli sitä että avasi tietosanakirjan.

photo tietoa_zpseg3fmbna.jpg

photo ti_zpsrlkvyzl3.jpg

Jos halusi esiintyä ja valittaa Youtube videossa niin se piti tehdä Hannu Karpon ohjelmassa.

 Ja jos halusi päästä sivulle 2, niin se onnistui nuolaisemalla sormea ja pienellä liikkeellä.

Kun halusi ylä- tai alapeukuttaa, liikutettiin ihan oikeasti sitä peukaloa haluttuun suuntaan.

Nettipalstojen chattien sijasta juteltiin ja juoruiltiin senssipuhelinlinjoilla jossa joko isompi porukka kerralla tai sitten sai jutella privana jonkun kanssa toisella linjalla.

Kun halusi soittaa kaupungilta kotiin ja ilmoittaa, että myöhästyy vähän, piti ensin vaihtaa kymmenen markan seteli pienemmäksi jossakin kaupassa ja sitten etsiä jostakin puhelinkoppi.

photo Satellite_zpsc7lehiwm.jpg

(Satakunnan kansa)

Jos halusi kuunnella Spotify:ltä oman lempikappaleensa "Miljoona ruusua" piti soittaa sävelradioon ja toivoa se kappale.

Jos halusi surffailla kansainvälisillä sosiaalisenmedian sivuilla piti ostaa Interrail lippu ja läheteä kiertämään eurooppaa.

Jos ylipäätään halusi pitää blogia, piti kirjoitella sanomalehtien yleisönosastoille.

Musiikkitiedostoja sai korjattua lyijykynällä kelaamalla

Don’t listen to anyone who tells you that “music machines” are outdated. They’re the real deal. | 15 Things From The '80s We Totally Loved

photo 142ac2fee9a53b92afc2ec354b9ac806_zpsavek2qrh.jpg

Fb kavereita saatiin kierrättämällä luokassa kaverikirjaa.

Uusi viestiketju avattiin keskustelupalstalla menemällä paikalliseen Shellin baariin itumaan ja kysymällä esim. "Lapselle nimeksi Timpero"? Ja jos halusi nostaa vanhan keskustelun (up) niin täytyä mennä takaisin Shellin baariin ja toivoa että joku muukin jaksaa jankata vanhasta aiheesta edelleen. Jos halusi provoilla esim kertoa juttua kuinka mies syö kaikki lasten vanukkaat, niin piti taas pyöräillä Shellin baariin ja alkaa kertoa sitä juttua jäämättä kiinni valehtelusta. Riskinä tietysti se että aletaan pitää kylähulluna, kun anonyyminä kertominen onnistui ainastaan lomareisulla vieraan paikkakunnan huoltsikan baarissa.

Pelkääjänpaikalla istuva toimitti GPS:n virkaa lukemalla kartastoa ja opastamalla omaan tyyliinsä.  Joskus otettiin interaktiivinen navi käyttöön eli rullattiin auton ikkuna auki ja kysyttiin ohikulkijalta tietä.

Ei ollut Youtubea josta pystyi katsomaan suosikkiartistin musiikkivideon, vaan sitä tiettyä videota piti odottaa koko musiikkiaiheisen ohjelman (Hittimittari, Music Box-kanavan hitit, MusicTV Headbangers Ball) ajan ja yleensä se toivottu video ei sitten tullutkaan.

Katso tästä Hittimittari vuodelta 1984

Katso tästä Hittimittari vuodelta 1985

photo Hittimittari_zpsgntjp2ii.jpg

photo 1rt_zpszskb2dml.jpg

Jos halusi 80-luvulla myydä tori.fi:ssä tai facebookin kirpparilla tavaroita, piti laittaa kirje sanomalehteen ja siinä tilata rivi-ilmoitus, joka julkaistiin seuraavana lauantaina, jolloin piti sitten odotella puhelimen vieressä, jos joku soittaisi ja päästäisiin kaupantekoon.

Julkkisten Instagramin seuraaminen tapahtui tilaamalla kotiin Apu tai Seura -lehden. Sieltä saattoi katsoa idolinsa uusimmat kuvapäivitykset.Ja innokkaimmat seuraajat ottivat niistä varmuuskopion itselleen saksilla leikkaamalla ja liimalla liimaamalla leikekirjaan.

Tekstarit oppilaalta toiselle koululuokan sisällä kirjoitettiin kynällä pienelle paperille, joka taiteltiin ja kirjoitettiin vastaanottajan nimi päälle. tekstari, tai whatsappi, miten vaan, lähetettiin muiden luokassa istuvien välityksellä vastaanottajalle toivoen, ettei kukaan matkan varrella avaa lappua ja lue sitä. usein kuitenkin niin kävi, ja viesti muuttui twitteriksi joka oli kaikkien halukkaiden saatavilla ja kommentoitavana.

haha so fun

 

Jos koulussa opettaja halusi käyttää multi-mediaista oppimateriaalia, hän raahasi kitkuvan piirtoheittimen luokkahuoneeseen, oppilaat usein auttoivat koneen kynnysten yli.  Vihreän ja punaisen piirtoheitin tussin käyttö sai oppilaat valppaiksi. Valveutuneimmat multi-media-opettajat näyttivät diakuvia.

photo c58f376b46125840bb5c83309a974ef3_zps779tfkzz.jpg

Jos ennen vanhaan halusi poistaa jonkun kavereistaan, niin yritettiin vaan olla näkemättä sitä. Jos ihan blokata piti, niin sitten iskettiin luuri korvaan.

Kopioitu täältä